Projekt kampanii społecznej “Tata też potrafi”
Projekt powstał z potrzeby promowania partnerskiego modelu rodziny. Społeczeństwo nieustannie zmaga się z problemem nierówności między kobietą a mężczyzną. W nawiązaniu do rodzicielstwa, widocznym jest stereotyp, że do kobiety należy opieka nad dziećmi oraz troska o domowe ognisko. Natomiast mężczyzna powinien dbać o finanse, jako rodzic stanowi jedynie tło dla kobiety. Jest to poważny problem, który może wpływać w negatywny sposób nie tylko na mężczyznę, ale również na całą rodzinę.
Celem kampanii jest umocnienie pozytywnego wizerunku taty, jako rodzica aktywnego, kochającego, angażującego się w sprawy dziecka. Kampania ma również na celu promowanie partnerskiego modelu rodziny, czyli równości między matką, a ojcem.
Projekt kampanii “Tata też potrafi” powstał w ramach pracy licencjackiej. Na potrzeby kampanii została przeprowadzona ankieta internetowa. Kwestionariusz został rozprzestrzeniony drogą elektroniczną na terenie województwa świętokrzyskiego. Badanie zostało skonstruowane w taki sposób, aby mogły wziąć w nim udział zarówno kobiety jak i mężczyźni. Taka forma pozwala nam zyskać szerszą perspektywę problemu.
Ankieta powstała w celu zbadania roli ojca w życiu dziecka, m.in. sposobu spędzania czasu wolnego taty z dzieckiem, formy, wymiaru godzin, ale nie tylko. Badanie dotyczyło również obowiązków rodzicielskich. Kwestionariusz uwzględnia profil taty (wiek, miejsce zamieszkania, rodzaj wykonywanej pracy oraz wymiar w jakim ją wykonuje).
Głównym celem badawczym było:
- poznanie opinii rodziców na temat roli ojca w życiu dziecka,
- konfrontacja opinii kobiet i mężczyzn,
- sprofilowanie działań aktywizujących rolę taty w życiu dziecka.
Analizie poddane zostało 345 kwestionariuszy.
Badanie wykazało, że:
- ojcowie oceniają siebie w sposób pozytywny, jednak w znacznie bardziej krytyczny niż kobiety,
- większość respondentek ocenia ojca swojego dziecka bądź dzieci “na najwyższym poziomie”
- kobiety lepiej postrzegają ojców w roli taty niż oni sami, kwestię zaangażowania również,
- mężczyznom znacznie łatwiej było wymienić tradycje, które kultywują z pociechami, kobiety częściowo nie posiadały żadnej wiedzy na ten temat.
Projekt zawiera również analizę dotychczasowych działań innych organizacji, propozycję działań zarówno w strefie offline jak i online, angażuję influencerów, liderów opinii oraz posiada ambasadorów. Dodatkowo kampania posiada produkt promocyjny w postaci książki, która jest połączeniem pamiętnika z wyzwaniami dla taty i dziecka.
Program przewiduje działania na platformach takich jak Facebook, Instagram, TikTok i YouTube. Oto kilka przykładów:
- Konkurs #supertata2024 przeznaczony dla mam, polega na zamieszczeniu postu (w formie zdjęcia lub filmu wideo). Publikacja ma za zadanie pokazać niezwykłe umiejętności rodzicielskie mężczyzn.
- Seria podcastów : “Tata czyta dzieciom”. Opiera się na możliwości zgłoszenia swojego taty/partnera/syna do wystąpienia w odcinku. Seria ma również za zadanie promować czytanie dzieciom - może powstać z tego tradycja/rytuał rodzinny. Ponadto w dobie internetu jest to czynność, którą tatusiowie mogą wykonywać z drugiego końca świata (zdalnie poprzez różne komunikatory typu messenger).
- Spot pokazujących dzieci w różnym wieku (od najmłodszych, poprzez młodzież, aż po staruszków). Bohaterowie spotu odpowiadają na pytanie jakie jest jego najlepsze wspomnienie związane z ich tatą. Film ma podkreślić jak ważna jest rola ojca w życiu dziecka.
Dominika Adamczyk, studentka Instytutu Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej