Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wsparcie rodziny

 

Dofinansowano ze środków budżetu państwa

Nazwa zadanie: Organizacja i przeprowadzenie kwalifikacyjnych studiów podyplomowych
pn. „Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wsparcie rodziny”

Dofinansowanie: 366 000,00 zł

Całkowita wartość: 366 000,00 zł

Opis zadania:

Celem zadania jest wykształcenie co najmniej 25 osób. Realizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny (WWR) wymaga od osób udzielających wsparcia specyficznej wiedzy, umiejętności oraz postaw społecznych. Dotyczy to wszystkich specjalistów dziedzin zaangażowanych w proces WWR i wczesnej interwencji (WI), który jest: podjęty najwcześniej jak to możliwe, skoncentrowany na rodzinie, oparty na pracy zespołowej, przeprowadzany w naturalnym dla dziecka, włączającym środowisku. Przygotowanie kadry do realizacji zadań w nowym międzysektorowym modelu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny (WWR) wymaga opracowania programu studiów podyplomowych zgodnie z rekomendacjami EAECI oraz z przyjętymi Standardami organizacji systemu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny (WWR), określonym w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U.z 2021 r. poz.890,z póź.zm.), zał. 1 – moduł F.

Celem studiów podyplomowych jest przygotowanie specjalisty WWR, który uzyska kompetencje i umiejętności w zakresie: promowania rozwoju i uczenia się dziecka, kluczowej roli rodziny i środowiska w opiece, wychowaniu, edukacji, leczeniu i terapii, zindywidualizowanego wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny w ramach wielospecjalistycznego zespołu (wczesne rozpoznawanie potrzeb dziecka i rodziny oraz rozwiązywanie problemów zdrowia i funkcjonowania, warunkujących zaburzenia rozwojowe), współpracy z rodziną i środowiskiem społeczno-wychowawczym we wspomaganiu rozwoju, koordynowania prac w zakresie oceny funkcjonalnej i planowania pracy z dzieckiem, jego rodziną i środowiskiem, realizacji zadań w sposób kompleksowy, skoordynowany w środowisku dziecka i rodziny zgodnie ze standardami WWR, koordynacji działań podmiotów międzyresortowych, w celu zsynchronizowana opieki, wsparcia i dostępności, optymalizowania włączenia dziecka i rodziny do lokalnej społeczności, transdyscyplinarnej pracy zespołowej prowadzonej w środowisku.

Ponadto studia podyplomowe przygotowują specjalistów z zakresu ochrony zdrowia, pedagogiki, pedagogiki specjalnej, psychologii, rehabilitacji, logopedii, terapii zajęciowej, usług społecznych i innych form terapii. Różnorodność specjalności zaangażowanych w proces wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny, wąskie specjalizacyjne przygotowanie specjalistów o zróżnicowanym zakresie wiedzy, umiejętności i praktyki wymaga, zgodnie z założeniami nowego modelu WWR, ujednolicenia zakresu kompetencji specjalistów WWR, powiązania różnych obszarów wiedzy przy uwzględnieniu wielorakich kontekstów i zasobów środowiska, indywidualnych predyspozycji dziecka i rodziny, rekomendowanych strategii i udowodnionych metod postępowania, które muszą być dostosowane do specyficznych możliwości i potrzeb:

1) każdego dziecka wymagającego wsparcia w wieku od urodzenia do rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego;

2) rodziny: w okresie prenatalnego rozwoju dziecka, zaniepokojonej rozwojem dziecka, małych dzieci z zaburzonym rozwojem w różnych jego obszarach - zwiększenie wsparcia rodziny poprzez pracę nad wzmacnianiem kompetencji i umiejętności rodziców, rozwijanie u nich poczucia własnej skuteczności w wychowaniu i opiece nad dzieckiem;

3) pozarodzinnego środowiska opiekuńczo-wychowawczego i edukacyjnego (opiekunowie dzieci w wieku do lat 3, nauczyciele placówek wychowania przedszkolnego, inne instytucje zajmujące się małym dzieckiem).

Studia adresowane są do psychologów, pedagogów, pedagogów specjalnych i logopedów pracujących z rodzinami, dziećmi w systemie oświaty, ochrony zdrowia, wymiaru sprawiedliwości i pomocy społecznej, fizjoterapeutów, lekarzy, pielęgniarek, położnych środowiskowych, w szczególności mających doświadczenie w pracy z rodzinami, dziećmi i młodzieżą, innych osób pracujących z rodzinami, dziećmi i młodzieżą. Wymogami przystąpienia do uczestnictwa w studiach WWR: wykształcenie wyższe (kwalifikacja pełna co najmniej na poziomie 6 uzyskana w systemie szkolnictwa wyższego i nauki (art. 160 ust. 3). Ukończenie studiów na kierunku przyporządkowanym do dyscypliny naukowej w ramach dziedzin nauk społecznych lub nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Studia podyplomowe kwalifikacyjne są nieodpłatne dla Uczestników finansowane ze środków Ministra Edukacji Narodowej.

Flaga i godło Polski


Projekty ze środków budżetu państwa
lub Państwowego Funduszu Celowego

Dowiedz się więcej